Mærkelig kube på loftet – hvad er det?

Da jeg i går var på loftet, fik jeg øje på denne mærkelige kube. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvad det er. Det ligner slet ikke et hvepsebo, som der også er et par stykker af. Har I en idé om, hvad det evt. kan være?

På forhånd tak for hjælpen.

Bo af stor gedehams

Det mystiske bo på loftet. Foto: Bjarne Juel Petersen

Med venlig hilsen
Bjarne Juel Petersen, marts 2013

Svar

Stor gedehams i gang med at fortære et æble

Stor gedehams går på havens søde frugter, bl.a. æble, blomme og figen. Den kan gøre en del skade på havens frugter. Foto: Karna Maj

Boet på billedet er bygget af den store gedehams, Vespa crabro.

I Danmark er den store gedehams den største art af de egentlige gedehamse. Arbejderne er mellem 18 og 25 mm lange, mens dronningen kan blive op til 35 mm. Den store gedehams er i højere grad et rovdyr end de almindelige små gedehamse. Det er sjældent at den kommer til madvarer, og den tiltrækkes – vist nok – ikke af syltetøj o.lign.

Den store gedehams er aktiv både dag og nat. Boet bygges af træ (som regel bruges råddent træ) – i forhold til de små gedehamses (»hvepse«) bo, så er boets vægge tykkere, mere kartonagtige og i løsere materiale.

Den store gedehams er – i forhold til de mindre gedehamse – ikke særligt pågående over for mennesker, til gengæld er deres stik ganske ubehagelige.

Du finder fotos her på Google af stor gedehams

Med venlig hilsen
Rolf Tulstrup Theuerkauf
Agronom, Danmarks Biavlerforening

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Mærkelig kube på loftet – hvad er det?