Blommer med larver – skal de på komposten?

Må man smide rådne blommer med orm i på komposten?

Med venlig hilsen
Karin Holm, august 2014

Svar

Blommerne kan fint komposteres. Spørgsmålet er, om det er en god ide

Ormene er larver af blommevikleren, og de overlever i jorden og nye viklere kommer frem i foråret og lægger æg i næste års blommer, hvor en del vil være angrebet af larver. Det er derfor helt klart en god ide at fjerne blommer med orm i, som nu ligger under blommetræet. Det er dog ikke helt nok til at forhindre næste år generation, da mange larver sikkert allerede er på vej ned i jorden. Og der kan komme viklere fra naboens blommetræer. Men fjernes de, vil det alt andet lige reducere bestanden af larver næste år.

Du kan læse mere om blommeviklerens livscyklus, og hvad du ellers kan gøre for at forebygge angreb, i artiklen Blommevikler.

Larverne vil sikkert overleve godt i jorden under eller i selve komposten. Hvis det er en varmkompost, kan det måske tage livet af larverne, men de søger antagelig bare væk og ned i jorden et andet sted. Det sikreste er at fjerne dem helt fra haven. Men så går man glip af de næringsstoffer, som findes i blommerne. Så valget er dit.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Blommer med larver – skal de på komposten?