Hvordan formerer man rosengeranie?

Jeg har en stor flot rosengeranium, men jeg vil forfærdelig gerne have flere. Er det muligt at lave en stikling eller anden form for formering af denne plante, og hvordan gør man?

Med venlig hilsen
Adriana Mayland, november 2007

Svar

Det er uhyre let at formere rosengeranium, Pelargonium sp. Man kan stort set formere dem året rundt, og næsten alle dele af planten kan bruges. Man kan godt frøformere, men man vil så ikke være sikker på resultatet, det anbefales derfor, at stiklingeformere.

Der er det meste og bedste stiklingemateriale, når planten ikke er i blomst, men ellers må man lige pille blomsten af. Stiklingerne kan være mellem 5 og 10 cm lange. Man kan stikke i en potte eller i en kasse, hvis man vil lave flere. Jorden kan være en let porøs jord eller spagnum. Man skal sørge for, at jorden ikke tørrer ud, og samtidig må jorden heller aldrig være meget våd gennem længere tid, da stiklingen så vil dø. Man kan også formere ved den gamle husmodermetode, med at stille en stikling i vand, så man kan følge med i rodningsprocessen. Den plantes i en potte med jord, når den er godt i gang med at danne rødder.

Navnemæssig bruges på dansk både rosengeranie og rosengeranium. Botanisk kaldes den forskelligt: Pelargonium radens, Pelargonium × graveolens, Pelargonium capitatum.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Naturplanteskolen

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan formerer man rosengeranie?