Hvad gør jeg ved en ligusterhæk med gule pletter?

Her inden for de seneste par år er min liguster hæk begyndt at opføre sig »mærkeligt«. Den blomstrer ikke så frodigt mere, og dens blade har en meget rødlig/brunlig farve. Nogle af bladene har nogle gule pletter/ringe. Hvad kan jeg stille op? Det skal lige tilføjes, at det er en almindelig liguster, Ligustrum vulgare.

Med venlig hilsen
Ulrik H. Christensen, februar 2012

Svar

Det er svært at svare helt konkret på, for sådan som du beskriver det, må det skyldes forhold i jorden. Mit første gæt er, at der er tale om en ret nyplantet hæk, og at jorden under hækken er hårdt sammenkørt fra byggefasen. Det betyder: drukning af rødderne om vinteren og udtørring af dem om sommeren. Det kan ingen plante tåle uden at måtte kaste blade af sig. Udtrykket pletter/ringe lyder dog mere spøjst, og derfor kan der være tale om svampe- eller virussmitte, men det kan som nævnt ikke afgøres uden flere oplysninger.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad gør jeg ved en ligusterhæk med gule pletter?