Hvordan får man frø af engblomme til at spire?

Det er ikke lykkedes at få hverken tilsendte frø af engblomme fra flere geografiske områder eller egne planter til at spire.

Jeg har ikke fantasi til flere forsøgsmetoder. Jeg har diverse mix af følgende: tørre frøene, køleskabsmetoden, sået indendør og udendørs, under glas og helt uden, sået i potter og ved voksestedet ved søen. Visse år har jeg ikke forsøgt nogetsomhelst, for at planterne selv skulle slippe frøene på det rette tidspunkt. Frøene vil ikke spire.

Er der nogen forslag til en uprøvet metode? Eller skal jeg acceptere at engblommer ikke kan formeres med frø?

Med venlig hilsen
Jens Knudsen, november 2009

Svar

Med hensyn til engblomme, så er jeg nødt til at stille et modspørgsmål: Er det sikkert, at blomsten er blevet bestøvet? Den har en meget kompliceret bestøvningsmetode, der involveret et lille snyltende insekt som den helt uundværlige bestøver.

Hvis der er dannet gode frø, vil jeg forvente, at de behøver en kuldepåvirkning, før de kan spire. Det kan man give dem på følgende måde:

  1. Frøene lægges i et tyndt lag i en flad skål og dæk dem med vand i et døgn.
  2. De gennemvædede frø blandes med fint, rent sand og lægges i et tyndt lag i en passende, åben beholder i køleskabet.
  3. Efter tre uger er frøene klar til at spire, men man kan eventuelt vente, indtil de første af dem viser rodspirer.
  4. Derefter kan man enten udså frøene i bakke eller potte, som stilles tildækket udenfor, – eller man kan dybfryse hele partiet (frø og sand), sådan at det kan optøs i det tidlige forår, hvor man så sår frøene på voksestedet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan får man frø af engblomme til at spire?