Skal aspargesfrø forkultiveres eller sås direkte?

Jeg har læst jeres meget gode artikel om at anlægge et asparges bed, men har et spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde svar på herinde på Havenyt.

Hvis man forkultiverer frø inde i april, hvor skal man så gøre af de små planterne, hvis de ikke kan plantes ud før næste forår?

Er det en brugbar mulighed at så aspargesfrø (Mary Washington) i april direkte i det velforberedte bedet, dvs på den permanente vokseplads? Min tanke var så, at jeg sommeren året efter har små aspargesplanter på plads, og at jeg derfra tæller 3 år frem i tid, før jeg så småt begynder at høste lidt.

Med venlig hilsen
Anna Hansen, februar 2012

Svar

Vi har faktisk allerede svaret på dit spørgsmål her på Havenyt.dk om forkultivering og udplantning. Men det ligger lidt gemt inde i et svar om sådybde – Hvor dybt skal aspargesfrø sås?. Her står følgende om forkultivering:

I tidsskritet Praktisk Økologi 3/2006 er der en meget interessant artikel om dyrkning af asparges, hvor der bl.a. gøres meget ud af dyrkningsjord og sorter. Den er skrevet af den professionelle svenske aspargesavler Karin von Schenck i Skåne. I artiklen er der også en meget fin anvisning på at så asparges, bla. skal de sås i kasser eller potter – såbakker med små rum duer ikke, da rodstokken udvikles horisontalt. Hun anbefaler såning inde i marts ved 25° de førte uger, derefter gradvist mindre. Hun anbefaler også at lægge frøene i blød i 24 timer i lunkent vand inden såning. Men der står intet om sådybde i artiklen. Når planterne i juni er 10–15 cm høje plantes de ud i en børnehave med sandholdig jord og udplantes først på blivestedet næste forår.

Jeg har et forår sået direkte på et et lille bed sidst i april, og med en hvid plastoverdækning holdt oppe med buer. De spirede pænt, og var parat til udplantning næste forår. Men forkultivering inde er antagelig mere sikkert, jvf. ovennævnte svar.

Hvis du har mange frø og ikke skal bruge så mange planter, kan du jo afprøve begge metoder og se, hvilke der giver de bedste planter. Med direkte såning forstyrres rodvæksten kun en gang, og den begrænses ikke af potten/såkassen.

Selvfølgelig kan du så frøene direkte på voksestedet med overdækning under spiringen, og her undgår du helt omplantning. Og så kan du dyrke en anden afgrøde på bedet sammen med de små aspargesplanter. Men det skal være lave planter, og de må ikke komme til at konkurrere med de små aspargesplanter om lys, vand og næring. Så god afstand. Når man normalt ikke gør det på den måde, skyldes det antagelig, at det er lettere og mere overskueligt at have dem stående i børnehave og først udplante næste forår, mens man kan dyrke noget andet på bedet i det år, man sår. Aspargesplanter er meget små i starten.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Skal aspargesfrø forkultiveres eller sås direkte?