Hvordan får vi en ny rødbøg fra den, som skal fældes?

Vi har netop købt en grund, hvor der står den smukkeste blodbøg, pæn stor, men ikke kæmpe stor. Nu har vi fået af vide, da vi skal til at bygge et lille fritidshus på grunden, at blodbøgen skal fældes. Der er ikke mulighed for at lægge huset anderledes. Det gør ondt at fælde så smukt et træ.

Kan man formere det, tage en gren og få den til at slå rødder og plante et nyt træ, fra det gamle træ? Håber der er en mulighed, så vi ligesom kan beholde lidt af træet.

Med venlig hilsen
Kim og Karin Barrisøe, februar 2013

Svar

Det kan godt lade sig gøre, som her foreslået, at lave afkom af blodbøg (eller for den sags skyld af alle mulige andre planter) ved den metode, der hedder nedkrogning. Her bøjer man et ungt skud ned og fæstner det til jorden med passende kroge. Derefter dækker man gren og kroge på et stykke, som har et passende stort antal knopper. Fra disse knopper vil der så – i løbet af et par år – dannes skud og rødder. Til den tid kan grenen skæres løs fra moderplanten, og de nye planter kan graves op og plantes på deres blivende sted. Men: når opgaven er opstået, fordi der skal bygges på stedet, er denne metode næppe den rette.

I stedet kan man pode en gren af det gamle træ på en grundstamme af et ungt bøgetræ. Det forudsætter dog (foruden håndelaget!), at grenen er klippet i november og er blevet opbevaret vinteren over indpakket i sort plastic ved køleskabstemperatur, sådan at podningen kan ske i det tidlige forår. Da vi allerede er så langt henne på året, at podningen burde ske netop nu, er denne metode næppe heller brugbar.

Til sidst står den letteste fremgangsmåde tilbage, nemlig at købe en ny blodbøg fiks og færdig hos en plantehandler. Ganske vist bliver det ikke et afkom af den oprindelige på stedet, men da de bedste blodbøge egentlig er navnløse kloner af én oprindelig, kan den nyindkøbte meget vel være genetisk identisk med den gamle.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvordan får vi en ny rødbøg fra den, som skal fældes?