Kan man plante blodbøg på et vindomsust sted?

Vi har en vindomsust højtbeliggende grund primært med moræneler. Vi vil gerne have et rødbladet træ stående i en græscirkel på ca. 5 m i diameter. Fra centrum til hhv naboskel og eget hus er der ca 5 m.

Vi har købt en rød ahorn (2,5 m m. klump), men dens blade blev pisket, tørrede ud i randen og faldt dernæst af før løvfald.

Vi overvejer nu en blodbøg i passende størrelse, der ikke nødvendigvis er sylespids og vil nå god størrelse indenfor 5 år (f.eks. 30cm/år eller mere). Findes den?

Med venlig hilsen
Søren M. Andersen, november 2009

Svar

Det er et meget vanskeligt projekt, det her. For det første er bøg (og dermed blodbøg) ikke særligt vindfast og vil altså komme til at lide under de samme problemer, som den beskrevne »rød ahorn«. Og for det andet er det en meget lille plads, der er udset til at være voksested for et fuldkronet træ som blodbøg.

Når det er sagt, skal det nævnes, at der findes en rigtigt god sort af blodbøg, nemlig Fagus sylvatica ‘Atropunicea’ (også kaldet ‘Purpurea’). Den er kuplet, men regelmæssig i væksten, og den lægger gennemsnitlig 40–45 cm til sin kronestørrelse pr. år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan man plante blodbøg på et vindomsust sted?