Selvsåede hvidløg?

Hej, jeg undrer mig lidt over om hvidløg kan så sig selv? I min have er der kommet hvidløg op, der hvor de groede sidste år. Jeg er ganske sikker på, at jeg gravede alle mine hvidløg sidste sommer og ikke har sået nogen siden. På trods af dette er der kommet hvidløg op af jorden i år i to snorlige rækker, præcis der hvor de stod sidste år…hmm,

Med venlig hilsen
Simon, april 2015

Svar

Hvidløg sår ikke sig selv – de sætter ikke frø. Man sår ikke hvidløg, men sætter hvidløgsfed – bare for lige at have styr på havesproget. Det er ikke havebrugskyndige journalister, der hele tiden siger, at man sår alt i haven, incl. at så kartofler, når de mener sætte kartofler.

Hvidløg er kloner og formeres kun ved løg (fed) eller topløg, hvis det er slangehvidløg. Slangehvidløg danner små lopløg, og hvis de får lov til at udvikles og falde til jorden, så spirer de. Men de vil ikke stå i to snorlige rækker, men spredt lidt ud til siderne, hvor de nu er faldet. Og der vil oftest være mange. Der er forskel på sorter, nogle sætter ret store topløg, og så er der ikke så mange.

Hvis der står to snorlige rækker med løg pænt fordelt, så tror jeg, at der er to muligheder – hvis den med at du selv har sat dem er udelukket.

  1. Løgene er høstet så sent, at yderbladene har været ved at formulde, og du har ikke fået alle fed med op.
  2. Du har en medhjælp i din have, som har sat hvidløg, uden at du ved det. Jeg kender en have, hvor der et år stod rækker på kryds og tværs. Om formiddagen købte manden frø og såede i den ene retning, om eftermiddagen købte konen frø og syntes rækkerne skulle sås i den anden retning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Selvsåede hvidløg?