Hvorfor lykkes min stiklingeformering ikke?

Min forfængelighed er ramt! Jeg har fået at vide fra flere uafhængigt af hinanden, at lavendel er nem at få til at sætte rod ved hjælp af stiklinger. Jeg har efterhånden forsøgt flere gange, både med den relativt nemme (!) lavendel og andre. Men stiklingerne går ud for mig.

Sidste gang jeg forsøgte, steriliserede jeg jord og sand i ovnen, men alligevel gik det hele til i råd og svamp. Umiddelbart er det vel luftfughtigheden jeg ikke kan styre. I jeres og andres anvisninger står der ikke noget om den daglige kamp med regulering af fugtigheden. Jeg sætter plastposer omkring potten og sørger for at der ingen blade er under jorden, og bladene over jorden rører ikke jordoverfladen. Skal stiklingerne ud af posen hver dag og luftes?

Indtil nu har drivkraften for at stiklingeformere været at få gratis planter, men nu er det min forfængelighed der står på spil…

Med venlig hilsen
Heidi Jeppesen, august 2006

Svar

Måske har stiklingerne ikke været afmodnede nok, dvs. for bløde. Måske skulle du give det en chance til her i august.

Det giver en mere stabil temperatur, hvis de står et lyst sted uden direkte sol og under hvid plast. I drivhuset sætter jeg tit stiklinger i skyggen bag tomatplanter først på sommeren. Nu giver de måske for megen skygge. Men det er jo også så varmt endnu, at du kan sætte dem udenfor.

Du skal ikke vande det første stykke tid, da der jo ikke fordamper vand. Så glem dem lidt, de står jo i sluttet luft under den hvide plast. Det er først, når de begynder at skyde og vokse, at de har brug for at blive vandet. Der vil altid være fugtighed på indersiden af plastdækket.

Artiklerne om stiklingeformering her på Havenyt.dk, finder du her:

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Hvorfor lykkes min stiklingeformering ikke?