Hvornår høster man søde mandler?

Mit mandeltræ bærer i år rigtig mange mandler. Det er blot 3 år gammelt. Hvornår plukker jeg mandlerne, og hvad gør jeg så med de grønne skaller? Hvor og hvordan opbevarer jeg dem? Det er søde mandler.

Med venlig hilsen
Aase Marie Hansen, september 2007

Svar

Mandlerne skal ikke høstes, før de grønne skaller åbner sig, lidt ligesom valnødder. Vi har høstet de første mandler 1. oktober på Fejø i år, men ikke alle mandler er klar på træerne endnu.

Det er afgørende, at man har den rigtige sort, idet der findes bitre mandler, søde mandler og prydmandler. Det er Prunus dulcis, den søde mandel, der kan spises. Bitre mandler indholder mere blåsyre. Dødelig dosis ligger ifølge litteraturen på omkring 50 mandler, men det varierer formentlig med sorterne. Men altså: Hvis en mandel smager bittert og ubehageligt, så lad være med at spise for mange af dem, men det kommer vel af sig selv.

Vores Fejø-mandler smager sødt og lækkert her i 2007. Et år, hvor det har regnet hele sommeren i Danmark, og hvor kastanjerne ikke er godt udviklet, har mandlerne altså klaret det fremragende. Sorten, vi dyrker, har jeg fundet i Tyskland, og man kan sagtens tænke sig, at mandelsorter fra Sydspanien ikke vil modne lige så godt i Danmark.

Blomstringen i 2007 var helt fantastisk, og både på Fejø og i Hvidovre havde vi mandeltræer i blomst i slutningen af Februar, samme tidspunkt som i Sydeuropa. Men 2006–2007 vinteren var også særdels mild, med over 10 grader i januar.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvornår høster man søde mandler?