Hvordan tørrer og knækker jeg mine mandler?

Vi købte huset med et mandeltræ i haven, og i år er der rigtig mange mandler. I skriver i jeres svar på spørgsmålet Hvornår høster man sødmandel?, at man først skal høste dem, når den grønne skal åbner sig. Og når den gør det, hvad så? Skal jeg så lægge mandlerne til tørring ligesom valnødderne? Og hvordan og hvor længe? Hjælp mig til at få det bedste ud af mine mandler Jeg synes, at den træede skal er vanskelig at knække, skal jeg bruge et særligt værktøj?

Med venlig hilsen
Helle Westphael Ekstrøm, oktober 2009

Svar

Det bedste jeg kan gøre er næsten at henvise dig til den fine artikel:
Ferskenmandelen

I begge tilfælde er jeg næsten sikker på, at der er tale om de let bitre ferskenmandler, idet hårdføre sødmandler først nyligt er kommet til landet.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan tørrer og knækker jeg mine mandler?