Findes der rekorder for størrelsen af valnødder?

Vi har i dag fundet en kæmpe valnød i haven fra vores valnøddetræ. Den vejer 31 gram, er 5 cm lang, 13 cm i omfang på den korte led og 15,2 cm på den lange led. Er der mon nogle rekorder for valnødder?

Med venlig hilsen
Mie Hyldal Jung, oktober 2007

Svar

Kæmpevalnødderne, eller dobbeltvalnødderne, som de også kaldes, findes nogenlunde almindeligt i egnene omkring det sydfynske øhav. Mig bekendt er der ingen officielle rekorder, men det træ, der kommer nærmest, tror jeg findes ved Kappel på Vestlolland. Nødder fra dette træ måler godt 6 cm i længden og de to omfangsmål, du nævner, er henholdsvis 15,6 og 17,3 centimeter. Tilmed er kernerne søde og velsmagende, men de egner sig ikke godt til tørring. Dertil krymper de for meget. Jeg kommer at sælge podninger fra dette træ i fremtiden i min planteskole Westergaards Planteskole.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Findes der rekorder for størrelsen af valnødder?