Kan vi skære vores hasselbuske helt tilbage?

Vi har nogle hasselbuske der fungerer som »rumopdeler« i haven. Vi har ikke været gode til at beskære dem, så de er blevet for høje og giver for få frugter efterhånden. Kan vi skære alle grenene af på én gang og i givet fald hvor langt ned? Eller er det bedre at lade nogle af de tyndeste stå tilbage?

Med venlig hilsen
Ellen Ahrensback Roesgaard, februar 2003

Svar

Begge dele kan lade sig gøre. Hassel tåler meget kraftig tilbageskæring, og altså også helt nede ved jorden. Men hvis du lader en 5–6 af de unge skud stå tilbage, kommer der hurtigere nødder på buskene igen. I begge tilfælde skal der nok komme kraftig genvækst det følgende forår. Held og lykke med buskene.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan vi skære vores hasselbuske helt tilbage?