Hvor og hvornår kan vi plante bærbuske?

Vi har lige købt nyt hus med have på begge sider af huset. Vi vil gerne plante forkellige sorter bærbuske, men ved ikke hvor eller hvornår.

1. Hvor i haven er det bedst at plante bærbuske i haven, og hvilket verdenshjørne skal de vende mod?

2. Hvornår på året skal buskene plantes?

Med venlig hilsen
Rune Skovbo Sørensen, november 2010

Svar

Til lykke med jeres nye hus og have.

Det er en god ide at plante bærbuske i en have. Bærbuske skal jo normalt stå på samme sted de næste mange år, så det er en god ide lige at give jer tid til at overveje, hvordan haven skal indrettes. Bærbuske kan plantes i det helt tidlige forår, eller i det sene efterår, når buskene har tabt bladene. Det er med andre ord bedst at plante i vinterhalvåret, mens buskene er uden blade, så de når at udvikle nye rødder, inden buskene får blade og skal kunne optage meget vand til fordampningen fra bladene. I den første sommer efter plantningen skal man sørge for, at buskene ikke kommer til at mangle vand.

Bærbuske er forskellige i deres krav til lys. Alle bærbuske trives bedst i fuld sol, men solbær, ribs og brombær kan godt tåle skygge en del af dagen og alligevel give bær. Men stort udbytte af store flotte bær, kræver mange timers sol om dagen. Hindbær skal helst have sol hele dagen. Stikkelsbær kan angribes af svampesygdommen stikkelsbærdræber – det giver brune filtbelægninger på bærrene, men plantes de i fuld sol, er det normalt ikke et problem. Blåbær er en surbundsplante og skal plantes i et bed med spagnum og må aldrig mangle vand. I kan finde artikler om de enkelte bærarter i kategorien Frugttræer og -buske.

Bærbuske kan man bruge som lave hække og rumdelere i haven – se artiklen Hække af frugtbuske. Man kan også lave en terrasse omgivet af spiselige buske og med underplantning med jordbær – en dessertterrasse, hvor man bare rækker hånden bagud og selv tager desserten. Mulighederne er mange.

Når man planter nye træer og buske, skal man ikke kun tænke på, om planterne står rigtigt i forhold til lyset, men i lige så høj grad, hvor megen skygge, de giver, og hvor. Det er f.eks. en fordel at plante evt. frugttræer i nordenden af en grund, så de ikke skygger for resten af grunden. I nabohaven vil de heller ikke skygge så meget, da det er mod syd, hvor solen står højt. Man kan vælge at plante sine bærbuske i et par meters adstand syd for nogle af havens træer eller store buske– de vil så kaste minimal skygge på den øvrige have.

Hvis I har planer om at anlægge en køkkenhave, så husk, at den skal placeres, hvor der er masser af sol. Blomsterbede og busketter kan man anlægge alle steder – det gælder bare om at vælge de planter, som passer til voksestedet. Der findes ikke skyggetålende grønsager.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvor og hvornår kan vi plante bærbuske?