Hvilke bærbuske kan vokse i delvis skygge?

Jeg har en lang smal sydvendt have, hvor der ikke er så meget sol på grund af høje naboejendomme, men nogle timers sol er der da. Jeg kunne godt tænke mig at få nogle bærbuske, men er i tvivl hvilke arter, jeg skal vælge. Tænkte på brombær, hindbær, solbær og stikkelsbær. Vi tænkte også på at få et espalieæbletræ, men er i tvivl om hvilken sort, der ville passe til en ikke super solrig have.

Med venlig hilsen
Lotte, maj 2011

Svar

Når forholdene er, som her beskrevet, kan man udelukke lyskrævende planter som brombær og hindbær. Derimod vil skovbundsbuske som ribs, solbær og stikkelsbær kunne klare sig og give en del frugt. Det er dog værd at huske, at nedsat sollys giver nedsat frugtbæring, så forvent ikke bugnende mængder af bær.

Med hensyn til espalieræbler, så er der – ud over manglen på sollys – det problem, at æbler er fremmedbestøvede. Der skal altså være mindst to forskellige sorter i haven, og vel at mærke sorter, som gensidigt kan bestøve hinanden. Du kan finde oplysning om velegnede kombinationer her.

Læs mere æblesorter i artiklen Æblesorter til økologisk dyrkning

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvilke bærbuske kan vokse i delvis skygge?