Kan man spise solbærblade?

Som mangeårig abonnent på Praktisk Økologi tillader jeg at stille et enkelt spørgsmål, som er: Er solbærblade i lighed med vinblade spiselige?

Med venlig hilsen
Claus E., maj 2012

Svar

Bladene er ikke giftige, da man kan tørre dem og bruge dem til solbærte samt som smagsgiver til solbærlikør og solbærrom. Det er dog normalt ikke en god ide at høste bladene inden efter bærplukning, da buskene skal nå at samle energi.

Men man kan også bruge dem til andet. Se her Camilla Plums forslag i artiklen Man kan næsten ikke nænne det;

Solbærbuskens blade har også fået deres dosis aromatiske indholdsstoffer. hvad de ikke er ene om af blade. Hindbærblade giver en fin urtethe, ferskenblade rummer mange af de samme mandelsmagende stoffer som stenen gør i både ferskner, abrikoser og deres fætter mandlen. Ferskenbladene kan man lave sorbet af, hvis man trækker smagen ud i en tynd sukkersirup.

Kirsebærblade er sammen med solbærblade og egeblade en klassisk ingrediens i alle slags sursylt. Bladene lægges lagvist sammen med dild og peberrod mellem asier, agurker eller de grønne syltede tomater. Mine solbærblade er desværre så tørre og medtagede af et eller andet skab at jeg ikke kan bruge dem i år, men ellers er det altid godt at lade nogle stykker koge med i syltetøjet, saften eller hvad man nu laver af bærrene. I råsylt rører man et par hele blade med, og fjerner dem inden man spiser af det.

Solbærbladene er også meget fine i en isthe lavet af store håndfulde af dem, og almindelig sort the. køl af og server med sukker, isklumper og et par friske bær flydende rundt oveni.

Jeg kender ingen opskrifter, hvor man bruger dem som vinblade, f.eks. til at pakke dolmerem ind i. Men du kan jo afprøve det.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan man spise solbærblade?