Skal nektarintræet beskæres – og hvornår?

Vi fik forrige forår et lille nektarintræ som mod alle odds gav 12–13 skønne frugter sidste sommer! Det står ude ved en sydvest vendt trægavl og gror næsten for godt. Også i år er der mange nektariner på vel omkr. 30–35 stk, som vi spændt venter på skal modnes.

Spørgsmålet er: Kan/skal vi beskære nu så det ikke bruger kraft og saft på nye grene, eller skal vi vente til efter (forhåbentlig) høsten?

Er der en speciel måde at beskære på?

Med venlig hilsen
Bente Hantho, september 2012

Svar

Først en rettelse til en misforståelse. Træernes grene og blade bruger ikke kraft fra træet, de skaffer tværtimod træet mere kraft. Husk altid, at det er de grønne dele, som er grundlaget for al vækst, blomstring og frugtbæring i både buske og træer.

Noget andet er så, at en fejlagtig beskæring kan tvinge træet i panik, så det sætter masser af skud og blade til erstatning for det tabte.

Når man ikke er ekspert i beskræring af en bestemt træart (som denne forfatter har det med citrustræer), gør man klogt i at holde sig til den generelle regel, der siger:

Vil man undgå at sætte træet i panik og åbne for allehånde skadegørere, skal man udføre beskæringen i månederne juli – august – september. Det er den tid, hvor træet er aktivt, og hvor det kan reagere målrettet på beskæringen. Kun på den måde sikrer man sig, at træet nu også bliver sådan, som man havde forestillet sig det. Så vent med at beskære, indtil efter sankthans.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Skal nektarintræet beskæres – og hvornår?