Kan I anbefale en god sort af stikkelsbærkiwi?

Da jeg har overvejet at plante en ny stikkelsbærkiwi i min kolonihave, vil jeg gerne vide, om der anbefales bestemte sorter til plantning i Danmark. Jeg har en selvfertil ‘Issai’, der dog ikke er frugtbar overhovedet, på trods af rigelig blomstring. Problemet har jeg fået bekræftet på en amerikansk hjemmeside. Vil dette problem kunne afhjælpes med en hansort?

Kan sorten ‘Ananaskaja’ anbefales til plantning i Danmark – i givet fald med hvilken bestøverhan?

Hvordan stiklingeformeres stikkelsbærkiwi i øvrigt bedst?

Kan I oplyse, hvor man kan købe ‘Ananaskaja’ og andre sorter, eller hvor frø kan købes, så kan jeg måske selv fremavle en han til min plante, hvis det vil hjælpe på frugtbarheden?

Med venlig hilsen
Karl Bilde, marts 2003

Svar

Issai er ikke nogen særlig god sort.

Jeg foreslår at du tager kontakt til skånske planteskoler. De har et supersortiment, der omfatter en sort som hedder ‘Anna’, og som jeg stærkt mistænker er identisk med Ananaskaja.

Det svenske minikiwi-sortiment er komplet med bestøversorter.

Grønne stiklinger eller vinterstiklinger burde begge kunne lade sig gøre. Jeg vil tro sommerstiklinger er nemmest for dig, med sluttet luft, ingen direkte solstråler, men lys og varme.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan I anbefale en god sort af stikkelsbærkiwi?