Er bær fra jordbærtræet spiselige?

Vi har lige købt et jordbærtræ af navnet Aardbeiboom Strawberry Tree, Arbutus unedo, og på »brugsvejledningen« står der oprindeligt, at bærene er spiselige.

Da vi kommer hjem ser vi, at der er påsat et label, hvorpå de skriver: Frukter ligner som jordbær. Men er ikke spiselige.

Nu er vi så lidt forvirret og vil gerne høre, hvorvidt bærene egenligt er spiselige eller ej.

Håber I kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Katja, april 2014

Svar

Da jeg selv har spist mange gange af disse frugter, kan jeg bevidne, at de skam er spiselige, men… de smager ikke allesammen lige godt: nogle er helt tørre og næsten træede i kødet, og andre er lidt bitre. Så vær ikke nervøs, men vent heller ikke for meget!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er bær fra jordbærtræet spiselige?