Er der en god ide i at købe et æbletræ med f.eks. tre sorter?

Er der en ide i at købe et træ med tre sorter, og er det muligt at købe sådan et podet på en vildstamme?

Med venlig hilsen
Thomas Thomsen, april 2003

Svar

Frugttræer der er podet med 3 sorter kaldes også for triotræer. De kan være meget sjove hvis man har en lille have og kun har plads til et frugttræ. Det er nok mere en kuriositet end noget andet. Problemet med triotræer er, at de sorter der er podet på træet tit vokser meget uensartet. Dvs. man kan opleve at have 2 sorter på træet der vokser meget kraftigt, og 1 sort der vokser meget svagt. Det bevirker at man får et noget uensartet og uharmonisk træ. Men indrømmet, det er sjovt at have et træ med flere sorter på. Jeg husker faktisk et æbletræ fra mine bedsteforældres have med 2 sorter på, det gjorde stor indtryk på en 5-årig, så måske for børnenes skyld skal man have et triotræ?

Med venlig hilsen
Mads Jordansen
Selvstændig, Winelab

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er der en god ide i at købe et æbletræ med f.eks. tre sorter?