Hvordan og hvornår skal vi beskære et ungt ferskentræ?

Jeg har fået et ferskentræ i 2012, og da var det ca. 50 cm højt. Nu er det vokset, så det er 2 meter. Jeg vil spørge, om vi kan klippe det ned nu, og hvordan.

Med venlig hilsen
Jonna Rabech, november 2014

Svar

Det har varet lidt, før dette svar kommer, men det skyldes, at det bestemt ikke er aktuelt af beskære fersken lige nu (december).

Her er der tale om et meget ungt træ, som er kommet godt i gang, og straks melder der sig et behov for at »klippe ned«. Man må formode, at behovet skyldes pladsmangel, og det gør det nødvendigt at beskære på en forstandig måde. Ved uforstandig beskæring forstås dels beskæring på forkert tidspunkt og dels beskæring på en måde, som tvinger planten ud i forvirret længdevækst – hvad der mindst af alt er noget ønske om.

Fersken tilhører stenfrugttræernes slægt, og med dem gælder den grundregel, at de bør beskæres umiddelbart efter frugthøst. Da træet er så ungt, har der endnu ikke været tale om nogen høst, og derfor må man bruge kalenderen som vejledning: beskær planten i august–september. Den rette måde at beskære på bygger på en forståelse af, hvordan planten bærer sine blomster og dermed også frugterne. De dannes på små, knudrede dværgskud, så ved beskæringen må man passe på at lade disse skud blive siddende. De lange, bladbærende skud, derimod, dem kan man beskære og forme, som behovet nu tilsiger. Når det nu drejer sig om at afkorte plantens højde, skal beskæringssnittene lægges ca. en halv cem over en knop, som vender i den retning, hvor man ønsker nyvæksten dirigeret hen.

Med andre ord: hvis ferskentræet skal espalieres, må man skære over en knop, som peger bort fra stammen og parallelt med den flade, espalieret skal dække. Hvis der blot er et ønske om mindre højde, sådan i al almindelighed, så bør man lægge snittene over knopper, der vender bort fra stammen, men i retninger, som vil skabe grene ud til alle sider – jævn fordelt. Dette arbejde må man så forresten regne med at skulle gentage år for år, da det jo ikke er plantens natur at være så-og-så lav.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan og hvornår skal vi beskære et ungt ferskentræ?