Hindbærstængelsyge – er det nok at klippe grene ned?

Sidder og læser om hindbær og finder ud af, at mine har svamp i stænglerne. Der anbefales at klippe de gamle stængler ned, inden de nye begynder at vokse. Kan jeg gøre det nu her i vinter, så de er væk? Det er efterårshindbær jeg har. Anbefales det at nyplante efter nogle år?

Med venlig hilsen
Lisetta Jensen, januar 2015

Svar

Man regner egentlig med, at efterårshindbær er nogenlunde modstandsdygtige over for svampersygdommen hindbærstængelsyge. Hvis de alligevel bliver smittet, er kuren ganske rigtigt at fjerne de angrebne grene helt nede ved jordoverfladen.

Det skal gøres så snart, man bliver opmærksom på problemet, og vintertiden er udmærket til at få det gjort. Hvis det bliver udført omhyggeligt og uden barmhjertighed, er der ingen grund til at købe nye planter, for forårets skud vil være helt smittefrie.

Hold dog lige øje med eventuelle vilde hindbærplanter og brombærrranker. De kan nemlig fungere som smittekilder, så få dem fjernet ved samme lejlighed.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hindbærstængelsyge – er det nok at klippe grene ned?