Flyttes lille pæretræ bedst i januar eller i det tidlige forår?

Jeg har et lille, ungt pæretræ, som jeg gerne vil have flyttet.

Kan jeg slippe afsted med at gøre det nu eller måske i det tidlige forår? Vi har jo en mild vinter i år, men er der risiko for, at træet vil dø, hvis det får frost kort efter flytningen? (måske jeg kan dække toppen af det nye plantehul med plasticsække og så krydse fingre?)

Med venlig hilsen
Mathilde W, januar 2015

Svar

Jo før du flytter dit lille pæretræ, jo mere rodnet får det, inden det bliver sommer. Der er faktisk så meget varme i jorden, at rødderne gror på nuværende tidspunkt. Det er derfor med at få træet flyttet så hurtigt som muligt.

Det er ikke nødvendigt at beskytte træet med hverken grangrene eller plast, men hvis træet har stået på samme sted mere end 2–3 år kan det være en fordel at beskære den lidt samtidig, for at rødderne bedre kan følge med, når der kommer blade på.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Flyttes lille pæretræ bedst i januar eller i det tidlige forår?