Hvordan beskæres hindbær, der giver bær i efteråret?

Jeg har nogle hindbær, som giver frugt to gange om året, tidlig sommer og nu her i august/september. Jeg er i tvivl om, hvordan de skal beskæres? Og hedder sådan en sort »remonterende«? De efterårsbærrene skud er ca. 2 meter høje og giver gode store bær.

Med venlig hilsen
Katrine, september 2015

Svar

De kaldes efterårshindbær. Den korrekte beskæring af efterårshindbær er nedskæring til basis i det tidlige forår, hvor der kommer nye skud fra basis. De nye skud giver hindbær i efteråret, men ingen tidlig sommer.

Hvis du forsat gerne vil have bær tidlig sommer, skal du lade være med at skære alle grene fra året før ned til jorden i foråret. Disse skud giver ingen eller evt. få små bær i sensommmeren. De store flotte bær, du spiser nu, får du på de nye skud fra foråret.

Jeg vil ikke kalde dem remonterende, da det kun er en lille høst på skuddene fra sidste år. For at være remonterende, skal den samme plante sætte bær to gange i samme sæson.

Du kan læse mere i artiklen Beskæring af brombær og hindbær.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan beskæres hindbær, der giver bær i efteråret?