Hvorfor taber mit figentræ frugterne?

Jeg har et figentræ, som jeg har købt ved Bagger. Der kommer masser figner på, men de falder af inden de bliver modne. Hvad gør jeg galt?

Med venlig hilsen
Flemming Borup, maj 2003

Svar

Der kan være mange forklaringer.

Min første tanke er, at det ikke er en selvbestøvende sort. Hvis dit træ skal bestøves sker det ikke, fordi insektet der skulle udføre jobbet, ikke findes i Danmark. I så fald ville jeg levere planten tilbage, og bede om at få en ‘Precose de Dalmatien’ eller ‘Bornholmsfigen’ i stedet for. Den sætter frugt uden insektbestøvning. Jeg tester i øvrigt 5–6 andre figensorter, som mulgivis kan give et større udvalg på sigt.

Alternative forklaringer: Fignen står i en potte, og der er noget galt med vanding/gødning. Alle figner mister også de frugter der sidder om vinteren, de fryser væk. I Danmark er det kun de småfigner der udvikler sig fra grenhjørnerne her i foråret, der kan modne på friland.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor taber mit figentræ frugterne?