Hvorfor kommer der ikke frugter på mit limetræ?

Kort og godt. Hvad gør jeg forkert, når mit limetræ ikke leverer limefrugter?

Jeg har observeret 2–4 blomster, som hver og én visnede og faldt af.

Limetræet blev købt på planteskole for 3 år siden, dengang var det ca. 40 cm højt og snoet som en ring. Nu er det 1 meter højt og viklet ud af sin tvungne facon og får lov at vokse uden, at jeg klipper og gør noget.

Træet blev omplantet foråret 2018 i pæn stor potte.

Med venlig hilsen
Mette Kristensen, september 2018

Svar

Det er ærgerligt at opleve at få blomster på sit citrustræ og ikke få nogen frugter ud af det, men du er bestemt ikke alene om udfordringen. Det er lidt af en kunst at få et træ fra de solrige og varme troper til at bære frugt i Danmark, men det kan godt lade sig gøre.

Det første, du skal overveje, er om blomsterne overhovedet bliver bestøvet. Bier gør det bedste arbejde, og du kan trække dem til din have ved at plante forskellige bi-venlige insektplanter. Husk også at åbne vinduet til drivhuset, udestuen eller hvor dit limetræ står, så insekterne kan komme ind til blomsterne. Står det sløjt til med bestøvningen, kan du selv agere bi og forsigtigt håndbestøve blomsterne med en vatpind.

Det kan også handle om træets generelle tilstand, så her får du nogle generelle råd til, hvordan du kan give dit limetræ de bedst mulige forhold, så det trives og giver frugter.

Limetræet skal om vinteren gerne stå i et rum med en temperatur omkring 8–10 grader og nær et vindue, så det kan få masser af lys. En lys udestue er et oplagt sted. Står træet varmere, skal det have mere lys, ellers stresser det, fordi det får for lidt lys i forhold til temperaturen.

Køb en vækstlampe og giv træet supplerende lys fra det meget tidlige forår, hvor dagslyset er begrænset her i landet.

Vand træet jævnligt om sommeren, så jorden ikke tørrer ud, men samtidig uden at jorden står våd. Om vinteren nedsættes vandingen til en gang hver eller hveranden uge. Har du mulighed for at samle regnvand, vil træet sætte pris på at blive vandet med det.

Gød med citrusgødning fra foråret til efteråret, men holde pause med gødningen om vinteren. Du kan også bruge andre former for gødning, men vælg en gødning med et højt indhold af P (fosfor) om foråret. Hen på sommeren kan du gå over til mere almindelig gødning, der har et højere indhold af N (kvælstof).

Når du potter om til foråret, så skære det yderste lag rødder af og plant i en stor potte i speciel citrusjord, som du kan købe på de fleste planteskoler.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor kommer der ikke frugter på mit limetræ?