Hvorfor mugner friske figner?

Hej Havenyt,

Nu har jeg plukket 3 figner af mit figentræ. Men de 2 af dem er angrebet af en slags mug i bunden.

Hvad skyldes det?

Med venlig hilsen
Danny, september 2021

Svar

Kære Danny,

Når figner er modne, bliver deres stilk slap, de bliver bløde, og skindet begynder at sprække.

Igennem de sprækker kan svampesporer trænge ind i de søde frugter og begynde at vokse og danne mug.

Svampesporerne er hele tiden i luften omkring os, og der er ikke andet at gøre, end at holde øje med fignerne og løbende plukke dem, inden der går mug i dem.

Mange kender det nok også fra tomater, der kan have en tendens til at sprække her i efteråret, hvor der også gror mug i sprækkerne, hvis de ikke høstes i tide.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor mugner friske figner?