Hvorfor blomstrer appelsintræet ikke?

Jeg har selv sået et appelsintræ fra frø i 1984. Men den har aldrig blomstret for mig. Hvorfor?

Med venlig hilsen
Else Lütken Knudsen, februar 2022

Svar

Kære Else,

Først vil jeg sige, at det er flot, at du har dyrket et appelsintræ fra kerne, der har holdt i så mange år. Det, at du selv har dyrket det fra frø, kan være årsagen til den manglende blomstring. Men det er svært at udtale sig klart om, når vi ikke kender den appelsin, du tog kernen fra.

Men den manglende blomstring kan også skyldes, at appelsintræet ikke har det helt optimalt. Appelsintræer stammer fra et helt andet klima, end vi har her i Danmark. Der hvor de gror naturligt, er der både varmere og mere sollys. Skal vi have held med vores appelsintræer her i norden, skal vi derfor hjælpe dem, så de får de optimale forhold, der får dem til at trives og blomstre.

Det kan være en udfordring, men her får du nogle gode råd fra Jens Michael Gundersen, der er vinbonde og har erfaring med planter, der kommer fra lunere områder, som for eksempel citrus.

1) Du kan prøve at tage planten op af potten, skære det yderste lag rødder af, og give den ny jord.

2) Det kan være, at der mangler insekter til bestøvning af planten om foråret. Bier er det bedste, men du kan prøve at åbne drivhusvinduerne og se om der kommer nogle insekter ind. Måske virker en vatpind også, hvis du forsøger dig med manuel bestøvning.

3) Du bør gøde med en blandingsgødning rig på P (Fosfor) om foråret. Ikke for meget N (kvælstof) om foråret, det er vigtigt. Senere på sommeren kan du gøde med »standard«-gødning, med mere N

4) Citrusplanten bør få supplerende lys fra meget tidligt på foråret, med en vækstlampe. Fra juni kan du stille den på friland.

5) I vintermånederne bør du lade citrusplanten stå ved omkring 2–3 grader C. Hvis den står varmere, stresses den, fordi der er for lidt sollys i forhold til temperaturen.

6) Citrusplanten bør vandes jævnt, så den hverken tørrer ud eller står i vand.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor blomstrer appelsintræet ikke?