Er min figen ved at gå ud?

Jeg har et figentræ/busk, bornholmsfigen, som jeg har haft i ca. 3 år. Den står på en sydmur. Nu er den begyndt at få røde pletter på grenene, og den virker tør. Hvornår er det, at træet begynder at få blade, og hvad kan det være for nogle pletter den har fået. Er der noget jeg kan gøre?

Med venlig hilsen
Charlotte Chrisstensen, maj 2002

Svar

Jeg gætter på, at dit figentræ er frosset lidt tilbage i vinter. Det er helt almindeligt i de indre egne af landet, at figner fryser ned. Det er sket mange steder i denne vinter.

Heldigvis skyder planterne som oftest nye stammer nedefra, og ofte bærer de frugt allerede første sommer. Figentræer begynder at få blade fra midt i maj måned.

De røde pletter, du ser, er sandsynligvis svampe, der angriber det døde ved, efter at frosten har beskadiget planten.

Kun i de kystnære egne, i gårdhaver og lune miljøer i de store byer, hvor temperaturen ikke kommer så langt ned, overlever figentræer uden at fryse ned. F.eks på havnen i Assens, i Botanisk Have i København, på Vestenskovvej syd for Nakskov, på Fejø og på Bornholm står figentræer, som er blevet flere meter høje og har egentlige stammer. Disse træer fryser aldrig tilbage.

Bor man ikke på en mild lokalitet, kan man evt. pakke sit figentræ ind i stråmåtter eller et gammelt tæppe om vinteren, det er nok til at få stammen til at overleve.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er min figen ved at gå ud?