Hvordan skal jeg planlægge min frugthave?

Jeg er i færd med at blive den lykkelige ejer af 2 stykker jord, hvor jeg vil etablere en frugthave. Stykkerne er henholdsvis ca. 8 × 50 m og 35 × 25 m. Der skal være en skøn blanding af æbler, pære, kirsebær og blommer – så mange forskellige sorter som muligt. Frugterne skal selvfølgelig være uden kemi.

Jeg har følgende spørgsmål i den forbindelse:

  1. Er det bedst at blande de forskellige slags frugttræer, eller skal jeg plante æbler for sig, pærer for sig og så fremdeles?
  2. Jeg er efterhånden blevet lidt forvirret over, hvilke grundstammer jeg skal vælge til mine træer. De fleste steder anbefales de langtsomt- eller middelvoksende, men andre steder er det de frøformerede (vildstammer). Jeg havde egentlig tænkt mig at mixe det lidt, da jeg gerne vil have nogle træer, der står der i mange år, men jo også gerne vil have nogle, der bærer frugt hurtigere (imens mine børn stadig er børn). Men et enkelt sted (hos Per Kølster) har jeg læst at de langtsomtvoksende kun er bæredygtige i ned til 12 år, og det lyder jo unægteligt lidt kortsigtet. Er det worst case eller gælder det alle de langtsomtvoksende? Vil I anbefale mig, hvordan jeg griber det an med henblik på de 2 jordstykker, når jeg både gerne vil have frugt her og nu, men også har tid til at vente med det meste?
  3. Hvad er planteafstanden for de forskellige grundstammer. Jeg har hørt ned til 2 meter i en række med svagtvoksende og op til 8–10 m, hvis det er vildstammer.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Rikke Bonnez, januar 2005

Svar

Du spørger om mange ting, og svarene er ofte ikke entydige. Du må vælge mellem forskellige muligheder samt fordele såvel som ulemper.

  • Grundstammer: Dem, du kalder langsomt voksende, er det, vi normalt kalder dværgstammer (M9), altså små og svagere træer, som ikke har en levetid, som er tilnærmelsesvis så længe som frøstammerne (vildstammer) og de kraftigere stammer (MM106), som er en mellemting mellem dværg- og vildstamme.
  • Blanding af arter og sorter: Jeg har gjort det selv i den formening, at det gør livet vanskeligere for det, der smitter ved at flyve rundt. Men det er enklere at gruppere efter arter og f.eks. sorternes tidlighed. Det gør det nemmere at passe, huske sorter, plukke mv.
  • Afstande mellem træerne: Det afhænger ganske rigtigt af grundstammen, hvor vildstammetræer kan få en krone på over 10 m i diameter. Derfor planteafstanden 10 m. MM106 bliver mindre i kronen og med beskæring kan den »holdes i ave«, så det passer til en planteafstand på f.eks. 5 × 5 m. I erhversplantager plantes M9 træer ned til 1,5 m i rækken og 3,5 m mellem rækkerne.

Principperne gælder også for de andre frugtarter. Derfor kan de også blandes.

Hvis du får lyst til at sætte dig grundigere ind i problematikken så bliver det hele gennemgået i min bog »Æbler«, Politikens Forlag.

Med venlig hilsen
Per Kølster
Agronom, KØLSTER malt og øl

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvordan skal jeg planlægge min frugthave?