Hvorfor kommer der ingen bær på mine jordbær?

Blandt mine Senga Sengana jordbær, som jeg har taget aflæggere fra, kommer der mange planter med meget store, lysgrønne og mere glatte blade. De laver ingen eller ganske få bærafsætninger, og de fleste af bærrene svulmer ikke op, men skrumper ind og visner. Hvad i alverden er det?

Med venlig hilsen
Helle Nørby, juni 2002

Svar

Problemet skyldes formeringsmetoden, den at tage aflæggere fra moderplanterne. De planter, som har anlæg for at undgå bærsætning, udvikler flest aflæggere og får de største blade og den mest kraftige vækst. For eftertiden bør du mærke de planter, som giver flest bær, sådan at du kan foretrække de (forholdsvis få) aflæggere, som kommer fra dem.

I øvrigt er det nu klogt at få nye, sygdomsfrie planter hjem ca. hvert 4. år. Det sikrer bærhøsten, og det sparer én for mange ærgrelser. Det er også klogt at have mere end én sort, for misdannede og knudrede bær skyldes ofte, at sorterne ikke får bestøvet sig selv ordentligt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor kommer der ingen bær på mine jordbær?