Hvorfor blomstrer mine fersken og abrikos ikke i år?

Vi har to ferskentræer og en abrikos espallieret på syd- og vestmure. De har båret fint i flere år, men her i 2005 er der sammenlagt 2 (to) blomster på de tre træer. Kan det være frosten i marts, der er årsagen, selv om de ikke var i nærheden af at springe ud på det tidspunkt? Vore blommetræer blomstrer også langt mindre, end de plejer.

Med venlig hilsen
Peter Norris, maj 2005

Svar

Det kan ikke afvises, at vejrliget har en betydning. Det må komme an på helt lokale forhold, så det er umuligt at vurdere den side af sagen på afstand. Derimod kan et andet forhold spille ind, nemlig jordbunden og mere præcist: gødningstilstanden.

Har der været gødet med en kvælstofholdig gødning (de er mærket med den kemiske betegnelse (N) og et procenttal) i nærheden af træerne? Hvis det er sandsynligt, har du grunden til den manglende blomstring dér, for kvælstof tvinger træerne til at omdirigere deres energilager fra blomstring til dannelse af skud og blade.

En anden mulighed ligger måske i stenfrugttræernes behov for kalk. Hvis det er meget længe siden, at de fik tilført jordbrugskalk, bør du gøre det snarest. Kalk jorden i hele drypzonen op, så den er hvid, og vent så ikke mirakler før næste forår.

Endelig kan der være tale om, at træerne er ramt af svampesygdommen »ferskenblæresyge«. Det kan i givet fald kendes på, at bladene bliver krusede, misfarvede og blæret-oppustede. Hvis det kan konstateres, er der ikke meget andet at gøre end at rydde de angrebne planter væk og få sat nogle nye.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvorfor blomstrer mine fersken og abrikos ikke i år?