Hvor gammelt skal et valnøddetræ være, før det bærer frugt?

Vi har et valnøddetræ som er plantet for tre år siden. Da vi købte, det fik vi at vide at det var ca. 4–5 år gammelt. Hvornår bærer det valnødder?

Med venlig hilsen
Bettina Kviesgaard Larsen, august 2002

Svar

Det kommer helt an på, om det er et podet træ eller en frøplante. Et podet træ skulle kunne bære 2–4 år efter podningen, hvorimod en frøplante kan tage helt op til 10 år fra spiringen af frøet. Afgørende i begge tilfælde er det, at træet holdes i konstant vækst ved god pasning – dvs. ingen græsvækst under kronen, passende med vand og gødning og helst masser af sol og læ.

Der eksperimenteres i øjeblikket på Fyn med en række nye sorter fra Canada og Rusland som er meget hårdføre og gerne bærer valnødder af god kvalitet et år eller to efter podningen.

Held og lykke med træet.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Hvor gammelt skal et valnøddetræ være, før det bærer frugt?