Får vi mirabeller i år, selv om træet blomstrer først i marts?

Jeg har købt et dejligt hus i december 2006, hvor haven blandt andet indeholder et stort mirabelletræ. På grund af det varme vejr, står det her først i marts med de fineste hvide blomster, hvilket det så også gjorde under den hårde, men kortvarige vinter, der ramte hovedparten af landet for en uges tid siden.

Er al chance for mirabeller i 2007 gået tabt, eller har træet lidt indbygget fornuft, sådan at det gemmer et par blomsterknopper til bedre tider?

Med venlig hilsen
Jette Kjældgaard, marts 2007

Svar

De fleste af de arter, som har tendens til at blomstre tidligt, er i virkeligheden indrettet til at blomstre med det første forår under kontinentaleuropæiske forhold. Det findes i egne langt inde på de store kontinenter, hvor det er vinter, indtil den dag, det bliver forår, men så er det til gengæld også alvor.

Vores sære vinter med skiftende frost og tø lokker dem til vinterblomstring eller meget tidlig forårsblomstring, og det er ikke så heldigt. Til gengæld har de som regel nogle uudsprungne blomster i reserve, hvis den første blomstring skulle blive en fiasko, så der skulle være håb for mirabelhøsten – hvis ellers der er humlebier fremme til at foretage bestøvningen, når de blomstrer igen.

Må jeg i øvrigt anbefale dig at skaffe dig en plante af kræge, Prunus insititia, som er hårdfør og giver masser af små blommer med kraftig smag?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Får vi mirabeller i år, selv om træet blomstrer først i marts?