Skal jeg udtynde de mange frugter på mit abrikostræ?

For første gang har jeg fået frugt på mit abrikostræ, og der er rigtig mange. Mit træ står i drivhus, og jeg bestøvede det selv med en pensel.

Mit spørgsmålet er, om jeg skal tynde ud, eller om træet selv justerer, ved at tabe de frugter, der evt. er for mange. Skal jeg selv vurdere, hvor store frogterne bliver, og så kun have et vist antal på hver gren?

Med venlig hilsen
Sally Rasmussen, april 2007

Svar

Det lyder jo som en drøm med et abrikostræ fyldt med frugter. Men du har ret i, at du skal gøre noget ved de mange frugter.

Jeg har slået op i Politikens bog om frugthaven, skrevet af Jørgen Vittrup. Her står der i afsnittet Abrikos:

»Abrkos kan give meget tætte klynger af frugter. De skal tyndes godt ud for at få den bedste kvalitet og størrelse. Det skal gøres så tidligt som muligt. Jo senere det gøres, jo dårligere er virkningen. Der skal være 7–10 cm mellem frugterne.«

På samme side er der et billede med abrikoser, hvor de sidder i tætte klynger med 6–8 abrikoser i hver, og de ser fine ud, men til gengæld er der stor afstand mellem klyngerne. Mit råd er, at du skal tage de 7–10 cm som et gennemsnit for afstanden, og at det ikke er en afstand, som skal være mellem de enkelte frugter. Det handler jo i sidste ende om, at hver frugt skal have et vist bladareal til rådighed, for at der bliver energi nok til rådighed til at udvikle frugten.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Skal jeg udtynde de mange frugter på mit abrikostræ?