Er vores blommetræ gået ud?

Vi har et blommetræ, som er podet med Victoria og Opal. Det er 6 år gammel. Sidste år fik vi 2½ spande blommer. I år fik vi en spand blommer.

Lige omkring plukningstidspunktet begyndte bladene at visne, og harpiks piblede fra træet. Bladene bliver helt brune, og de falder af. De sidste faldt i dag. Denne proces har varet i halvanden måned. Der er en revne på stammen. Revnen er 25 cm lang og ca. 1 cm dyb.

Er træet dødt og færdigt? Kan reddes? Det er et flot træ, og vi vil beholde det, hvis det kan reddes.

Hvis det er dødt, kan vi så sætte et andet blommetræ på samme sted.

Med venlig hilsen
Bijan, august 2007

Svar

For at begynde med det sidste: Nej, det går ikke at plante blomme (eller for den sags skykd mirabel, slåen eller kirsebær) efter blomme. Det skyldes, at der opstår noget, som hedder »jordtræthed«. Det består egentlig i en opformering af skadegørere på rodnettet. Når man fjerner et gammelt træ og planter et nyt, så skal det nye træs få og små rødder være føde for alle de mange organismer, der levede af det gamle træs store rodnet, – og det overlever det nye træ ikke.

Træet er hårdt ramt, men ikke dødt. Det, som I kan gøre, er at fjerne alle døde skud og grene. Derimod skal I ikke røre revnen i stammen på nogen måde. Det klarer træet meget bedre selv. Sørg for at få indsamlet alt nedfaldent løv og rådne blommer, så de ikke smitter til næste år.

Dernæst skal jorden under træet forbedres. Fjern først så meget, I kan, af overjorden i hele drypzonen, gerne et lag på 5 cm tykkelse, men ødelæg nu ikke barken på rødderne. Dernæst laver I en blanding af lige store rumfang kompost og filtergrus (2–6 mm), og i hver trillebørfuld (= 100 liter) blander I 1 liter jordbrugskalk. Denne blanding lægger I ud i stedet for overjorden, som I fjernede. Undgå for fremtiden at gøde træet (eller plæner, bede osv i nærheden af træet).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Søkjærgård Samsø

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Er vores blommetræ gået ud?