Hvorfor falder blommerne af vores blommetræ?

Vi har et blommetræ, Jubilæum, der er 4–5 år gammelt. Det blomstrer fint, og der kommer blommer på, men de bliver ikke ret store, så falder de af, og der har aldrig været nogle, der har udviklet sig.

Er der noget i vejen med træet, eller er det bare så længe om at bære frugt? Det gamle Victoriablommetræ bar fra første år, men det blev sygt. Vi har plantet det nye træ på det samme sted efter at have fjernet den gamle rod, gravet et godt stort hul og fyldt op med frisk jord fra køkkenhaven.

Med venlig hilsen
Karen Margrethe Nielsen, Nyborg, april 2002

Svar

Det er altid betænkeligt at plante blomme efter blomme. Det skyldes det fænomen, man kalder »jordtræthed«, og som i store træk skyldes en opformering af skadegørende organismer, som angriber det nye træs rødder. Her lyder det dog, som om I har gjort det rigtige, nemlig at skifte jorden ud, og under alle omstændigheder kan det ikke være grunden til, at de umodne blommer falder af.

Snarest skyldes det et massivt angreb af blommebladhveps. Dens larver æder af de unge blommer og er skyld i, at de falder af. Larverne forpupper sig i jorden, så kuren er følgende:

  • Fjern alle nedfaldne blommer straks og komposter dem effektivt (med høj varmeudvikling) eller skaf dem helt væk.
  • Kultiver jorden under hele træet flere gange i løbet af efterår og forår, så fuglene kan finde pupperne, og sådan at de andre tørrer ind og dør.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvorfor falder blommerne af vores blommetræ?