Hvad kan jeg gøde blåbær med?

Hvordan gøder jeg amerikanske blåbærbuske, som jeg påtænker at plante i spagnum? Jeg vil jo gerne gøre det så økologisk som muligt. At købe svovlsur ammoniak er vel ikke særligt økologisk?

Vil det være godt at blande sand i spagnumen, når jeg anlægger bedet?

Kan jeg plante en stikkelsbærbusk ca. 1 meter fra (ikke i spagnum, men i almindelig jord)? Jeg bør måske så lave en skillevæg under jorden mellem blåbærbuskens og stikkelbærens rødder?

Med venlig hilsen
Bodil Anelle Larsen, maj 2007

Svar

Surbundsplanter som amerikansk blåbær er meget nøjsomme, hvad angår gødning. Eller sagt på en anden måde: de må endelig ikke få for meget. Derfor er den bedste opskrift den at plante dem i en blanding af lige store rumfang filtergrus, bøgeblade og mellemfin sphagnum. Den samme blanding bruger man også som topdressing og lægger den ud i et 2–3 cm tykt lag under buskene hvert år i april.

Ethvert vandtæt materiale kan bruges om adskillelse mellem surbundsplanter og »almindelige« planter. I situationen her vil jeg foreslå en membran af plasticfolie, som føres fra overfladen og ned i samme dybde som surbundsbedet og helt unden huller og samlinger.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Gavnlige mikroorganismer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Gødning > Hvad kan jeg gøde blåbær med?