Hvordan renoverer jeg vores misligholdte græsplæne?

Jeg er i år rigtigt gået i gang med at pleje vores misligholdte græsplæne – den har fået gødning, vi har fået ny græsslåmaskine, så den bliver slået hyppigere, det slåede græs får som regel lov at ligge, hvis ikke det var blevet alt for langt og nu er mosset jo rigtigt synligt. Pletvis er det også en bellisplæne (helt uden græs) og kløverplæne, så der er lidt vej til en god dansk græsplæne. Jeg har ikke tænkt mig at bruge ukrudsmidler andet end min egen flid med mælkebøttejern, og hvad man ellers selv kan gøre for egen energi.

Jeg vil gerne høre, hvad jeg bedst gør nu for at hjælpe det sparsomme græs på vej. Jorden under græsplænen er hård lerjord 5–10 cm nede. Min plan er at vertikalskære den snart, efterså evt. bare pletter (hvis dette stadig kan nås her midt i september) og evt give topdressing (hvis ikke dette skal vente til foråret) – men hvornår skal hvad gøres?

Med venlig hilsen
Mette Hansen, september 2007

Svar

Det lyder alt sammen meget godt, det der allerede er gjort, men det slår altså ikke til. Jorden skal forbedres, og plejen skal sættes i system.

Hvad angår jorden, så er det ikke nok at gøde den. I værste fald kan en hård gødskning sætte så meget gang i omsætningen, at de sidste rester af humus forsvinder. I stedet skal humusindholdet genopbygges, og det vil tage nogle år, men heldigvis er det slet ikke svært.

Allerførst skal det hårde lerlag løsnes. Det gøres gerne i april enten manuelt ved hjælp af en greb, som man stikker dybt i jorden og vrikket lidt frem og tilbage. Dette gentaget man, så hele arealet er forsynet med disse udluftningshuller med en afstand af ca. 25 cm. Hvis det virker uoverskueligt, kan man eventuelt lade en anlægsgartner gøre det samme med en »plænelufter«.

Umiddelbart efter, og altså stadigvæk i april, laver man en topdressing, dvs. en blanding af lige dele (rumfangsdele, »skovl-til-skovl«) filtergrus og kompost. Denne blanding fordeler man derefter så jævnt som muligt i et lag på ca. to cm tykkelse. Til sidst fejer du topdressingen ned i græsset med en stiv kost. Sørg for at alle udluftningshullerne bliver fyldt op. Denne fremgangsmåde gentager man hvert år i april, indtil jorden er blevet mørk og porøs under græsset. Samtidig kan man standse brugen af gødning, for komposten giver græsset det, som er nødvendigt.

Det kan anbefales at kalke plænen som et supplement til topdressingen. Det skal dog helst gøres om vinteren, for kalken sviner en del. Brug almindelig jordbrugskalk, dolomitkalk eller eventuelt perlekalk (det sidste er lettest at fordele jævnt). Giv så meget, at plænen ser hvid ud, og lad så ellers vind og vejr om at fordele kalken ned og ud i jorden.

Den egentlige pleje af en plæne består først og fremmest af klipning. Her er det vigtigt, at den sidste klipning før vinteren udføres, sådan at græsset er ca. 6 cm langt. Det samme gælder den første forårsklipning. I hele sommerperioden skal maskinen helst være indstillet, så græsset er 4 cm højt efter hver klipning. Sørg for at klippe så ofte, at afklippet kan blive liggende. Det bidrager nemlig også til at holde græsset i vækst. Til gengæld samler der sig efterhånden en del vissent afklip på jordoverfladen, og det kan hæmme optagelsen af vand og luft. Derfor er det nødvendigt at lufte plænen hvert år i april. Det kan man gøre med en kraftig rive, hvilket er et kæmpearbejde på større plæner, eller med en vertikalskærer. Med en vertikalskærer kører med hele plænen igennem både på kryds og på tværs. Det samler vissent græs, mos og ukrudt i store mængder, som man kan lægge på komposten, – når det er tørt som hø.

På de bare pletter, der opstår ved slid eller efter vertikalskæring, tilfører men så meget topdressing, at det kan rives helt jævnt. Derefter tilsår man pletten og river frøet ned ganske let. Derefter må man bare vente og i øvrigt undgå at færdes på de nysåede pletter. Græsfrø spirer bedst i en fugtig og varm jord, så august måned regnes for at være det bedste tidspunkt til såning og altså også pletsåning af græs. Hvis der er behov for pletsåning i foråret, er det bedst at vente med en evt. såning til ind i maj, når jorden er varm nok til hurtig spiring af græsfrøene.

Endelig er det en god ide at lægge mærke til, om plænen ligger i skygge store dele af dagen. Det begunstiger ukrudt som bellis og mos, sådan at det bliver besværligt at slippe af med dem. I den situation må man tynde ud i de træer og buske, som skaber skyggen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvordan renoverer jeg vores misligholdte græsplæne?