Hvordan slipper jeg af med tusindfryd i min græsplæne?

Hvad skal jeg gøre ved min græsplæne, der er fyldt med små hvide tusindfryd?

Med venlig hilsen
Bente Hansen, april 2008

Svar

Min umiddelbare tanke er: Nyd dem! Jeg synes det er et smukt syn og har nu i mange år prøvet at etablere en bestand af tusindfryd i min egen plæne.

Men siden du spørger, må det være fordi du hellere vil have en græsplæne uden tusindfryd. Dertil kan jeg sige at de kommer når græsset sulter eller på anden måde har det lidt skidt.

Græs har brug for lys, luft (i jorden), vand og næring. En god jordbundsstruktur er vigtig. Er det sandjord skal der tilføres meget organisk materiale for at hæve humusindholdet. Er det en lerjord skal regnormene fodres så de kan blive til mange og derved sørge for dræn og luft i din jord. Begge dele opnår du ved at lade græsafklippet ligge og ved at tilføre en topdressing af kompost.

Det var ultrakort om baggrunden for det du skal gøre, her følger opskriften:

  • Klip hyppigt. Aldrig kortere end 4 cm. Plæneklipperen skal have skarpe knive og helst være en cylinderklipper.
  • Lad afklippet ligge.
  • Gødskning af din græsplæne gøres bedst med en gang topdressing. Har du en sandjord giver du bare plænen et lag kompost på 1–2 cm. Har du lerjord er det en fordel at blande komposten med 50% sand. Fordel det med en skovl i små bunker og brug derefter en stiv kost. Helt ideelt gør du det både i maj og september.

Jeg synes også det er en god idé at så en smule hvidkløver i plænen, det hjælper den med at skaffe kvælstof nok. Men vær opmærksom på at der er forskellige sorter af hvidkløver, nogle er meget kraftigtvoksende. Tænk også på at kløveren har blomster som tiltrækker bier. Godt for bierne, men kan være ubehageligt for bare tæer!

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvordan slipper jeg af med tusindfryd i min græsplæne?