Hvad er det for noget ukrudt i vores græsplæne?

Planten set ovenfra Foto: Reza

Planten med rod. Foto: Reza

Hvad er det for noget ukrudt i vores græsplæne. Det har besat områder på ca 50 X 50 centimeter, og nogle steder i store områder.

Hvordan kommer de, og hvordan kan jeg bekæmper dem.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Reza, oktober 2012

Svar

Der er tale om en kurveblomstret plante, men det er ikke let at afgøre helt præcist, hvilken det kan være, når blomsten mangler. Muligvis er det en kongepen eller en høgeurt.

Den langsigtede kur består i at topdresse plænen med lige dele harpet kompost og filtergrus. På kort sigt har jeg selv haft glæde af at bruge et såkaldt »aspargesjern« til at stikke roden op med. Det er i øvrigt også effektivt mod tidsler og mælkebøtter. Du kan også koge en kedel vand og så vande hver plante med det kogende vand direkte ned i bladrosetten. Det virker på alle slags planter, men det skal muligvis gentages.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvad er det for noget ukrudt i vores græsplæne?