Hvordan fjerner vi mælkebøtter fra en græsplæne?

Min søn har lige lejet et hus, hvor græsplænen er misligholdt med mælkebøtter. Da han ifølge kontrakten ikke må forandre haven, vil jeg bede om jeres bedste råd til at fjerne mælkebøtter. Han bryder sig ikke om at bruge gift, så de skal måske hives op enkeltvis?

Med venlig hilsen
Gitte Rasmussen, juni 2013

Svar

Det er dejligt at høre, at din søn ikke ønsker at bruge gift i haven.

Der er to ret forskellige muligheder:

  1. En græsplæne behøver ikke at være mælkebøttefri. Din søn kan lære at holde af mælkebøtterne – især set i lyset af, at det er et lejet hus, og det ikke er hans græsplæne. Slå græsplænen mindst en gang om ugen, så lægger man ikke så meget mærke til mælkebøtterne andet end i blomstringssæsonen.
  2. Mælkebøtter kan fjernes manuelt med forskellige metoder, men det tager selvfølgelig nogle timer. Måske familien kunne komme på besøg og give en hjælpende hånd. Jo flere man er, jo hurtigere går det, og jo sjovere er det. Det er lettest at fjerne mælkebøtter i blomstringssæsonen, hvor planterne gør opmærksom på sig selv med de smukke, gule blomster. Se disse to artikler om redskaber og metoder: Fjern mælkebøtterne og Hiv ukrudt op med mælkebøttefjerner

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvordan fjerner vi mælkebøtter fra en græsplæne?