Hvordan får man rundbladet storkenæb væk i en græsplæne?

Jeg har lige erhvervet mig min første have nogensinde og har et problem. Jeg er ved at miste min græsplæne til noget ukrudt, som jeg ikke kender navnet på. Planten har røde stængler, grønne blade og er ikke ret høj. Den breder sig langs jorden. Se fotos nedenfor.

Hvordan bekæmper jeg den?

Rundbladet storkenæb

Rundbladet storkenæb med de røde stængler. Foto: Allan Jensen

Rundbladet storkenæb

Planten set i sin helhed. Foto: Allan Jensen

Med venlig hilsen
Allan Jensen, oktober 2006

Svar

Det er rundbladet storkenæb, du har i plænen. Den kan bekæmpes ved hjælp af diverse plantegifte, men det er bedre for miljøet at gøre nogle ting, som fratager den mulighederne for at vokse. Derfor skal man vide, hvad der er de gunstigst mulige forhold for netop dette ukrudt.

Rundbladet storkenæb er en plante, som holder af tørre forhold og meget lys. Desuden er det væsentligt at vide, at den er énårig, dvs. at den skal spire frem af frø hvert forår.

For nu at gribe det sidste først, så drejer det sig om at forhindre planterne i at danne modent frø. Du vil se små, kønne, lyserøde blomster på dem i juni–juli. Hvis de får lov at sætte frø, har du – mindst – lige så mange ukrudtsplanter næste år. Med andre ord: græsset skal slås meget ofte (mindst en gang ugentligt) i sommertiden.

For at modvirke tørre forhold bør du allerede i april næste år lægge en topdressing ud over hele plænen. Læg 2–3 cm vel omsat kompost ud på plænen og fej det ned mellem græsplanterne med en stiv kost. Sørg for, at laget er jævnt tykt, og fjerne alle grovheder (sten, rødder, nøddeskaller, kogler osv.). Komposten holder på fugtigheden og gør på den måde, at forholdene ikke længere passer storkenæb. Til gengæld passer de fint til græsset, og det vil vokse meget bedre allerede til næste sommer. Derved bliver det mere tæt og kan selv bidrage til at skygge ukrudtet ihjel. Gentag topdressingen hvert forår i de næste 3–5 år, og du vil få en fint grøn og græsrig plæne.

Læg mærke til, at dette er en økologisk metode. Den er ikke 100% virksom, og der vil altid være nogle få ukrudtsplanter tilbage, men ikke mere end at man kan leve med det. Og så er blomsterne som nævnt ganske kønne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM græsfrø: Kvalitets græsblandinger

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Græsplænen > Hvordan får man rundbladet storkenæb væk i en græsplæne?