Hvorfor får de nyudsprungne bøgehække visne blade?

Min 2 år gamle bøgehæk er i løbet af 2 uger fyldt med visne blade. Naboernes hække, som er 20 år gamle er på samme måde blevet fyldt med visne blade. Hvad skyldes det, og hvad kan jeg gøre?

Med venlig hilsen
Anne Bendixen, maj 2008

Svar

Bøgen er vores nationaltræ, stor og smukt og dominerende i forhold til de andre hjemmehørende skovtræer. Men det bliver kun triveligt, hvis betingelserne er gunstige, og det har de ikke været på det seneste. Vores klima er under forandring i et tempo, som planterne har besvær med at følge.

For bøgen er det især fugtigheden, som er afgørende, og lange perioder med tørke huer ikke træet. Vi har desuden haft en lang vinter, som ikke var vinter, mens tid var, og først blev det, da det skulle have været forår. Mit gæt – og det er og bliver et gæt – er, at træernes højtliggende rodnet er blevet skadet under den sene frostperiode. Det giver sig så først til kende med visne blade under en langvarig tørke i maj.

Der er ikke meget at gøre sådan lige med ét. I stedet må man arbejde med træets vækstvilkår, og her vil det gøre godt med en årlig topdressing bestående af lige dele filtergrus og bøgeblade. På sandede jorde bør filtergruset erstattes med velomsat kompost.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvorfor får de nyudsprungne bøgehække visne blade?