Kan snedrivebuske bruges til uklippet hæk?

Jeg har købt mit første hus med have for halvandet år siden. I et stenbed i forhaven har tidligere ejere plantet blandt andet fire snedrivebuske (tre styk à ca. 1 × 1 m og et styk à ca. 1,5 × 1,5 m), der står som enkeltstående prydbuske. Da bedet i den lille forhave er overfyldt og sine steder ret skyggefuldt, har jeg nu fået den idé at flytte snedrivebuskene og bruge dem som uklippet hæk et sted, hvor jeg har fjernet et stykke gammel tjørnehæk. Kan jeg dele buskene? Eller skal jeg flytte og genplante buskene som fire planter? Hvor tæt skal de plantes? Og hvor langt et stykke kan de dække?

Da snedrivebuske bliver ret brede må hækstykket af snedrivebuske højst have en samlet længde på 10 meter. Herefter skal beplantningen fortsætte endnu ca. 10 meter med nogle knap så brede buske, fx fjeldribs (Ribes alpinum) – disse andre 10 meter følger et hjørne rundt og derpå et stykke ned ad den anden vej. Jeg er indstillet på, at beplantningen kan sammensættes af to eller flere forskellige planter og evt. bunddækkerosen The Fairy rundt langs hjørnet (nordvestvendt, ved en nyplantet syren). Måske er det bedre at plante nogle helt andre planter end de nævnte? Har I nogle gode råd til beplantning samt til, hvordan jeg griber projektet an?

Med venlig hilsen
Henriette Jørgensen, september 2008

Svar

Det bliver ikke let at gennemføre en deling af så store buske. Dertil kommer, at planten ikke er særligt velegnet til den metode, så der kommer næppe mere end 3–4 planter ud af hver deling.

I stedet vil jeg foreslå, at man køber snedrivebuske i en ganske lille størrelse (f.eks. den aldersgruppe, som hedder »1/1« i størrelsen 30–50. Det er toårige planter med et godt rodnet og en god vækstkraft, så de
giver god valuta for prisen.

Hvad angår de andre spørgsmål, henviser jeg til disse to artikler, se henholdsvis

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Kan snedrivebuske bruges til uklippet hæk?