Hvordan får jeg hurtigst muligt en høj og tæt spiræahæk?

I efteråret 2002 satte jeg en ny spiræahæk (af typen, som vist nok skulle blive højere end de andre spiræatyper). Da hækken er i forhaven og ud til en vej, vil jeg gerne vide hvordan jeg hurtigt får hækken så tæt og høj som muligt. Kan det evt. opnåes vha. gødning? Hvis ja – med hvad, hvor meget og hvornår?

Med venlig hilsen
P. Clausen, februar 2003

Svar

Mon ikke typen er den krydsning, der hedder Spiraea × vanhouttei? Under alle omstændigheder er spiræa velegnede til uklippede hække. De bliver ganske vist noget brede, og de vælter omkuld, hvis man ikke holder dem udtyndet hvert 3–4 år.

Det er korrekt, at gødskning vil få spiræaplanterne til at tro, at deres rodnet er overdrevent stort. For at bevare balancen mellem rod og top sætter de gang i en voldsom topvækst. Ulempen ved det hele er bare, at roden jo ikke er blevet større, så den kan ikke forsyne den store top. Det betyder nedvisning og mistrivsel. De lange skud når heller ikke at danne styrkevæv, så de vælter ud til alle sider hen på sommeren. Derfor er der ikke andet at gøre en at væbne sig med tålmodighed. Hækken skal såmænd nok blive stor.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvordan får jeg hurtigst muligt en høj og tæt spiræahæk?