Hvor lang tid tager det for en nyplantet ligusterhæk at blive høj og tæt?

Vi skal have plantet ny hæk i vores have. Vi har mindst 5 forskellige hække, og det vil vi nu gerne af med. Vi har en enkelt Ligustrum-hæk, men hvilken ved jeg ikke. Nu kunne vi så godt tænke os at plante Ligustrum op af en hegn, som er lavet af rivnet. Kan hækken klare det, og hvor tæt på hegnet skal vi plante? Hvor lang tid tager det for en sådan hæk at nå 180 cm? Købshøjden er 30–50 cm.

Med venlig hilsen
Helle Bøjsen, marts 2003

Svar

I det følgende svarer jeg i samme rækkefølge, som spørgsmålene falder:

  1. Hækplanterne klarer fint at stå tæt på sådan et hegn. Faktisk kan I plante dem helt ind til hegnet og derefter glemme alt om det.
  2. Man regner med, at liguster kan gro ca. 20 cm i højden om året. Med de ca. 140 cm, der skal tilbagelægges, vil det altså vare 7 år, før hækken når helt op. I virkeligheden går der sikkert kortere tid, for unge planter vokser mere i højden, end den gennemsnitlige tilvækst. Så gå ud fra, at hækken er oppe i fuld højde om 5–6 år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvor lang tid tager det for en nyplantet ligusterhæk at blive høj og tæt?