Er bøg en god og hurtigvoksende hæk?

Vi skal have udskiftet vores nuværende skelhæk af elmetræ (udgået) til noget andet. Vi deler skel med et plejehjem og vil gerne have noget der vokser hurtigt op. Der er foreslået bøg på 80–120 cm. Er der mon et hurtigere alternativ eller vokser bøgen så der er en fornuftig hæk i løbet af måske 2 år?

Med venlig hilsen
Berit Drange, september 2012

Svar

Der findes hække, som vokser lidt hurtigere, men bøg er ikke langsom, og så har den den fordel, at den har vissent løv om vinteren. Naur og lærk er hurtigere til at komme i højden, men de mister løv/nåle om vinteren, og dermed er der ikke lukket for indkig, og det er vel vigtigt også i vinterhalvåret.

I artiklen Gode arter til klippet hæk kan I se en tabel med de mest almindelige hækkes fordele og ulemper – bl.a. væksthastighed.

Hvis plantejorden er i orden, og hækken passes med vand og gødning fra starten på første vækstsæson, vil den være mindst 1,5 m efter 2–3 år. Det tager dog et par ekstra år, inden det er en kraftig og bred hæk, som lukker godt for indsyn. Men det gælder alle hække.

Bøgehæk

Bøgehæk plantet i efteråret 2006. Den er nu en fuldtudvokset høj hæk, som lukker for indkig. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Er bøg en god og hurtigvoksende hæk?