Hvilken hæk kan man plante under birketræer?

Vi skal have en hæk, som går under vores biketræer, men da birketræerne tager en del kraft fra jorden, har vi svært ved at få noget til at gro der. Hvad kan vi vælge?

Med venlig hilsen
Pernille Drost, marts 2003

Svar

Svært at sige! Birken er ganske rigtigt meget grådig, så grådig faktisk, at det går ud over plæner og hække i nærheden. De kaster ikke megen skygge, men dog en del, så det problem skal der også tages hensyn til.

Her er to forslag: Enten vælger I en lav, løvfældende hækplante som fjeld-ribs, eller også kan I bruge taks. Den første giver hurtigt en hæk på 75 cm højde, men den er lidt tynd i det. Den anden er langsomt voksende, men giver med tiden en kompakt og smuk, mørkegrøn hæk.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Hvilken hæk kan man plante under birketræer?